Pogotowie oświetleniowe
801 800 103
Elektryk czy hybryda?

Elektryk czy hybryda?

Przy zakupie samochodu ekologicznego często zdarzają się dylematy – brać w pełni elektryczny, czy może hybrydę? Jeśli hybrydę – to jaką? Typu plug-in, czy może taką, gdzie baterie są ładowane wyłącznie poprzez hamowanie rekuperacyjne/silnik spalinowy?


W przypadku aut elektrycznych jedyny podział, jaki możemy zastosować to podział na EV z niewielkim generatorem spalinowym na pokładzie, klasyfikowane przez niektórych ludzi jako hybrydy, choć bardziej pasuje określenie „przedłużacz zasięgu” (przykładem takiego pojazdu jest BMW i3). Zalety to oczywiście ekologiczny i cichy napęd oraz ekonomia jazdy. Koszt przejechania 100 km w mieście to 8-10 zł, przy cenie za kWh na poziomie 30-40 gr. (zużycie prądu 25kWh na 100 km). Ciężko wskazać pojazd hybrydowy, który osiągnie spalanie na poziomie niecałych 2 litrów Pb95 na 100 kilometrów. Jeśli jesteśmy przy argumentach ekonomicznych to warto zauważyć, że w autach elektrycznych odpada część kosztów eksploatacyjnych takich jak wymiana filtrów i oleju, co stanowi istotny koszt użytkowania pojazdu w perspektywie kilku lat.

hybryda2


Czy istnieje ideał?


Oczywiście nie ma napędów idealnych – zasadnicze wady auta EV to wrażliwość na wahania temperatur. Szczególnie na niskie temperatury, które potrafią ograniczyć zasięg na jednym ładowaniu o 30% oraz, w przypadku aut pozbawionych dodatkowego generatora spalinowego, konieczność pilnowania poziomu naładowania akumulatorów. Ta ostatnia wada jest praktycznie nieodczuwalna jeśli używamy auto w cyklu miejskim. Wyjazd w dalszą podróż oznacza planowania trasy… „śladem ładowarek”. Na obronę elektryków można dodać, że wiele z nich potrafi to zrobić za nas. Wystarczy w pokładowym GPS wpisać miejsce docelowe, a samochód sam zaproponuje najbardziej optymalną trasę z uwzględnieniem potrzeby ładowania w konkretnych miejscach.

hybryda1

 

Cena ciągle ważna


Koszt zakupu pojazdu elektrycznego stale spada, jednak cena nadal jest wyraźnie wyższa niż samochodu spalinowego tej samej klasy. Koszt zakupu Hyundai Ioniq Electric to minimum 157 500 zł. Nissan Leaf II w najtańszej wersji to także cena na poziomie 125 000 zł. Cena najtańszych modeli Tesli, wraz z pojawianiem się nowych modeli spada. Nadal jednak jest to cena zaczynająca się na polskim rynku od 200 000 zł. Warto zaznaczyć, że analitycy rynku motoryzacyjnego przewidują, że ceny wersji spalinowych oraz elektrycznych modeli tej samej klasy, zrównają się w okolicach 2024 r. Jest to więc czas nie tak odległy jak mogło się wcześniej wydawać.


Klasyfikacja hybryd


W przypadku aut hybrydowych zasadniczy podział to:
• hybrydy HEV (Hybrid Electric Vehicle) – silnik spalinowy może doładowywać akumulatory silnika elektrycznego, jak również możliwa jest funkcja odzyskiwania energii podczas hamowania. Przykładem jest tu napęd Hybrid Synergy Drive w autach marek Toyota/Lexus. Główne zalety to niskie spalanie w ruchu miejskim w porównaniu do pojazdów spalinowych oraz niezależność od ładowarek. Wadą jest bardzo ograniczony zasięg na samym silniku elektrycznym – najczęściej do kilku kilometrów.
• hybrydy typu plug-in (PHEV) – tutaj ładowanie baterii wygląda podobnie jak w HEV, ale dodatkowo możemy naładować akumulatory ze stacji ładowania lub nawet zwykłego gniazdka w domu (przy zastosowaniu odpowiedniej ładowarki najczęściej dołączanej do samochodu). Względem „normalnej” hybrydy rośnie zasięg, jaki możemy pokonać bez udziału silnika spalinowego – jest to nawet do 63 kilometrów (wg. deklaracji producenta dla modelu Hyundai Ioniq Plug-in).


Jaką drogę obrać?


Przed udzieleniem odpowiedzi na pytanie jaki pojazd wybrać, należy odpowiedzieć sobie na dwa inne pytania:
• czy mam możliwość ładowania samochodu tak, aby nie było to zbyt uciążliwe?
• czy mam ochotę planować każdy wyjazd tak, aby mieć gdzie się podładować, czy naładować do pełna?

hybryda3

Jeśli na oba pytania udzielimy odpowiedzi twierdzącej, to właściwym wyborem będzie pojazd czysto elektryczny. Jeśli natomiast odpowiedź na chociaż jedno pytanie budzi wątpliwości, ale mimo to nadal zależy nam na posiadaniu auta maksymalnie ekologicznego i ekonomicznego, hybryda będzie najlepszym wyborem.

Autor: Kamil Sobkiewicz - Główny Specjalista ds. Elektromobilności Energa Oświetlenie Sp. z o.o.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki.

Rozumiem